25 October 2010

Andai Ku Tahu....

Pagi ni...tengah makan breakfast dengan mommy poko and hubby, mom shared a sad story about my brother's good friend in primary school that has just passed away due to breathing complication. Innalillahiwainnailaihirajiun....There was a long pause and it was just a moment of silence.

The girl is so young. She's only 24:( She is marrying someone next year. She has so much to achieve still....Alhamdulillah!Im very grateful that I have lived 6 years ahead of her. Dalam perjalanan pergi keje, still teringat2 lagi pasal kawan my brother tu. Even I tak pernah jumpa or kenal dia, I feel very sad:( Tengah teringat tu pulak la....keluar lagu "Andai ku tahu" by my favourite Indo band, "Ungu". Lirik lagu tu sangat to the point, but yet so deep.

Andai kutahu kapan tiba ajalku
Ku akan memohon Tuhan tolong panjangkan umurku
Andai kutahu kapan tiba masaku
Ku akan memohon Tuhan jgn kau ambil nyawaku
Aku takut akan semua dosa2ku
Aku takut dosa yang terus membayangiku Andaiku tahu malaikat Mu kan menjemput ku
Izinkan aku mengucap kata taubat pada Mu
Aku takut akan semua dosa2 ku
Aku takut dosa yang terus membayangiku
Ampuni aku dari segala dosa2ku
Ampuni aku menangis ku bertaubat pada Mu Aku manusiaYang takut neraka
Namun aku juga tak pantas di surga
Andai ku tahu kapan tiba ajalku,
Izinkan aku mengucap kata taubAt pada Mu Aku takut akan semua dosa2 ku
Aku takut dosa yang terus membayangiku
Ampuni aku dari segala dosa2
KuAmpuni aku menangisku bertaubat pada Mu

The beauty of the song is the title. "Andai ku tahu", which means "If only I knew". Why is it so? Kenapa apa2 lyrics yang ditulis pasal ajal dan maut ni guna perkataan IF, ANDAI, JIKA, KALAU? Because....Today is all we have. Tomorrow is God's. This is the reason kenapa kita kena selalu bertaubat and beringat. "Live like You are Dying" tu bukan la maknanya enjoy puas-puas sebab tak tau bila nak mati. Tapi, beribadat dan beramal sebanyak yang mungkin as though kita nak mati esok.
Bayangkan....macam mana la keadaan kita bila masa kita diambil untuk kembali kepada Sang Pencipta, kita tengah dalam keadaan mabuk or tengah berzina.Or....tengah dalam pejabat or kat kedai kopi mengatur KONSPIRASI or FITNAH JAHAT untuk menjatuhkan orang lain. oR.....tengah dalam procedure memBOTOX. oR..tengah mengira duit yang dapat daripada komisen MEMPALSUKAN medical report. Nauzubillah!

Mengingati mati itu perlu. Tapi, tak la bermakna dok kejar akhirat je. Siang malam dok kat masjid je sampai tak keja, sampai anak bini tak bagi makan pun tak betuk jugak.Kita kene seimbangkan dunia and akhirat. Yang penting, kita selalu beringat supaya kita akan mati dalam keadaan yang berIMAN.

Tu yang I pelik sangat bila tengok sesetengah orang yang tak takut dengan ALLAH macam dia akan hidup 1000 tahun lagi. YA ALLAH, jangan la kau jadikan aku salah satu dari orang2 yang lalai itu. Itu la sebabnya aku salalu berdoa lepas setiap kali solat supaya ALLAH teguhkan IMAN aku, hidupkan aku dengan IMAN, matikan aku dengan IMAN, dan masukkan aku ke syurgaNYA dengan IMAN. Ameenn.....

0 comments:

Post a Comment